Cookies er aktivert på dette nettstedet for å gi deg en best mulig webopplevelse. Du kan konfigurere cookie-innstillingene dine for å inaktivere cookies.  Mer informasjon »

Jeg aksepterer cookies!

Nyheter og tilbud

 
 
mann_banner10.png

KGK er riksdekkende distributør av MANN-FILTER og kan tilby et fullt sortiment. Alle produktene er tilgjengelig for bestilling via www.autokatalogen.no

Riktig filterhåndtering er viktig for å unngå havarier, motorskader og bilbranner, og under ser du en oversikt over de ti mest utbredte feilslutningene. 

MF_PR_PKW_oel_HG_weiss.png

 

Myte nr. 1: Billigfiltrene har ofte samme papir som de mer eksklusive variantene
Fakta: Hvor papiret kommer fra sier ingenting om kvaliteten eller hvor godt filteret fungerer. MANN-FILTER velger fra et bredt spekter av filtermedier for å finne det riktige for hvert enkelt bruksområde.

Myte nr. 2: Filter fra billigprodusenter koster mindre og er omtrent like bra som filtrene fra MANN-FILTER.
Fakta: Billig og bra? Glem det. Gode råmaterialer koster, og uten dem er det ikke fysisk mulig å lage effektive filtre. 


Myte nr.3: Filtrene fra MANN-FILTER produseres med samme teknologi som billigfiltrene.
Fakta: Det er himmelvid forskjell på filterproduksjonene. MANN-FILTER kjennetegnes blant annet av høy utviklignskompetanse, sertifisert produksjonsteknologi, optimalt tilpassede kvalitetsmaterialer, de mest moderne testmetodene og kontinuerlig kvalitetskontroll.


Myte nr. 4: Kvaliteten på luftfiltrene er ikke så farlig - de er praktisk talt like og har ingen viktig funksjon i bilen.
Fakta: Dagens motorer blir stadig kraftigere og mindre, og krever dermed mer av luftfilteret. Luftfilteret belastes mer og blir stadig viktigere, og et effektivt luftfilter er grunnlaget for optimal drivstofforbrenning.


Myte nr. 5: Ettersom jeg ikke har tenkt å ha bilen så lenge, trenger jeg ikke noe dyrt luftfilter fra MANN-FILTER.
Fakta: Billige luftfiltre kan skade luftmengdemåleren, og føre til feil innsprøyting, betydelig nedsatt ytelse og høyere eksosverdier. Materialer av lav kvalitet kan føre til lekkasjer som kan gjøre at elektronikken i kjøretøyet mottar feilinformasjon. Mangel på flammehemmende impregnering er farlig: en sigarettglo på filtermediet kan være nok til å utløse brann.


Myte nr. 6: Luftfiltrene trenger ikke nødvendighvis å skiftes ut hver gang det utføres service.
Fakta: Under bruk kan filterelementet bli utsatt for varige temperaturbelastninger på 80 grader og temperaturtopper på over 100 grader. Aldring og materialtretthet er derfor uunngåelig, uansett hvor god kvaliteten er.


Myte nr. 7: I stedet for å kjøpe nytt kupéfilter kan man ganske enkelt børste rent det gamle.
Fakta: Kupéfilteret ser kanskje ikke så verst ut etter en omgang med vann og børste, men de ørsmå partiklene av pollen, sopp- eller muggsporer lar seg ikke børste bort sånn uten
videre. Det som i stedet kan skje, er at de lettere løsner fra filteret og kommer inn i kupeen
neste gang ventilasjonsanlegget blir slått på.


Myte nr. 8: Så lenge størrelsen og gjengene er riktig er det hipp som happ hvilket oljefilter man bruker.
Fakta: Et filter er ikke nødvendigvis egnet bare fordi dimensjonene er riktige. Filtermaterialet må passe til motoren og bruksområdet.


Myte nr. 9: Hvis man kjøper et billigfilter og bytter det dobbelt så ofte, får man samme effekt som med et dyrere filter.
Fakta: Billigfiltre fører med seg en rekke risikoer: potensielle lekkasjer, liten utskillelsesgrad, usikkerhet rundt holdbarhet, bruk av ikke-kompatible materialer i kjøretøyet.


Myte nr.10: Jo raskere kontrollampen for oljetrykk slukner etter at filteret er blitt skiftet, desto bedre er filteret.
Fakta: Det er vanligvis bare én grunn til at oljelampen lyser kort og deretter slukner: Når filteret er tomt i et lite øyeblikk etter skiftet. Du kan derfor trygt legge bort stoppeklokken – tiden det tar før lampen slukner, sier absolutt ingenting om filterkvaliteten.