Vanlige spørsmål om Autokatalogen

Her finner du en rekke spørsmål om Autokatalogen.no. Finn først det området du har spørsmål om. Finner du et spørsmål som svarer til din interesse, klikk på den så kommer du til et svar.

Tekniske forutsetninger
Hvilke weblesere støtter Autokatalogen?
Hvilke innstillinger må gjøres for at jeg skal kunne bruke Autokatalogen?

Generelle spørsmål
Hvorfor må jeg/vi søke om å kunne handle på Autokatalogen?
Noen ganger går det fort å laste ned en side og noen ganger går det sakte. Hvorfor varierer det?
Hvilke åpningstider har Autokatalogen?
Hva gjør jeg for å bli kunde i Autokatalogen?
 

Innlogging og passord
Hva gjør jeg for å bytte passord?
Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg?

Artikkelsøk
Hvorfor får jeg ikke treff når jeg søker på min bils registreringsnummer?
Hvorfor vises det flere motorkoder for kjøretøyet jeg har valgt?
Hvorfor kan jeg ikke se monteringsanvisninger?

Hvilke priser ser jeg?
Hva gjør jeg for å få en liste over registreringsnumrene jeg har søkt på?

Handlekurv, ordre og bestilling
Hvorfor kan jeg ikke legge ordre?
Hvordan endrer jeg leveringsadresse?
Kan man legge inn en tilfeldig leveringsadresse?
Kan jeg få statistikk over våre innkjøp?

Kan jeg komplettere en tidligere lagt ordre?
Hvordan får jeg ordrebekreftelse?
Kan jeg ha flere handlekurver i gang samtidig?
Hvor lenge er handlekurven tilgjengelig?
Hvorfor må jeg trykke på både "kjøp" og "legg ordre"?

Leveranser
Når får jeg leveranse på ordre jeg har lagt i Autokatalogen.no?
Hva gjør jeg for å se når jeg får levering av en lagt ordre?

Tekniske forutsetninger

Hvilken webleser støtter Autokatalogen?
Autokatalogen testes med Internet Explorer 6.0 og senere versjoner.

Hvilke innstillinger må gjøres for at jeg skal kunne bruke Autokatalogen?
Det er helt nødvendig at webleseren tillater cookies, ellers fungerer ikke Autokatalogen. Bildeskjermen må klare minst 1024x768 punkters oppløsning, men kan være stillt inn på høyere.


Til øverst på siden

Generelle spørsmål

Hvorfor må jeg/vi søke om å få handle på Autokatalogen?
KGK selger ikke til privatpersoner, men kun firma og forhandlere. For å holde sikkerheten høy, kreves det at de kunder som ønsker å handle via Autokatalogen.no, først søker og senere får sine passord. 

Noen ganger går det fort å laste ned en side, og noen ganger går det sakte. Hvorfor varierer det?
Dette skjer fordi hver gang en side lastes ned til din data så er det et flertall ulike skjemaer som skal lastes ned. Informasjonen til disse skjemaene hentes fra ulike system. Nedlastningstiden avhenger av belastningen på disse systemene.

Hv
ilke åpningstider har Autokatalogen?
Autokatalogen er åpen døgnet rundt, syv dager i uken.  Når vi må stenge systemet for installasjoner av nye versjoner så vil dette meddeles i godt tid.

H
va gjør jeg for å bli kunde i Autokatalogen?
Det første du/dere gjør er å fylle inn en søknad om å bli kunde. Etter at vi har fått den så kommer vi til å sende ut en enkel avtale som dere skriver under på og returnerer. Når vi har fått avtalen så sender vi ut et passord som gjør at dere kan lage en bruker og begynne å handle. 


Til øverst på siden

Innlogging og passord

H
va gjør jeg for å bytte passord?
Det finnes en flik som heter "Admin", klikk på den og se på "Egen profil" og du kommer til en side som viser din brukerinformasjon. På den siden finnes en knapp "Bytt passord". Trykk på den for å endre ditt passord.

Je
g har glemt passordet mitt, hva skal jeg gjøre?
Hos alle firmaer som har rett til å logge inn på Autokatalogen finnes det en ansvarlig person med rettigheter til å lage brukere. Denne personen kan hjelpe deg. 

Til øverst på siden

Artikkelsøk

Hvorfor får jeg ikke treff når jeg søker på min bils registreringsnummer?
En årsak kan være at kjøretøyet du søker på er for nytt. Vår database, som inneholder alle kjøretøy som finnes registrert hos Vegvesenet, oppdateres en gang per måned. Det innebærer at kjøretøy som registreres inneværende måned ikke er med i vår database.

H
vorfor vises det flere motorkoder for kjøretøyet jeg har valgt?
Vi tar fakta om hvilke deler som inngår i et kjøretøy fra TecDoc, som er en felles database for hele reservedelsindustrien i Europa (Les mer om TecDoc). Disse faktaene kobles så til norske registreringsnumre. Unntaksvis inneholder TecDoc flere motorkoder på en bilmodell og det er ikke mulig å avgjøre hvilken motor som finnes i kjøretøyet.

H
vorfor kan jeg ikke se monteringsanvisninger?
Man må være innlogget og ha riktig tilgang for å kunne se monteringsanvisninger.

Hvilke priser ser jeg?
Er du innlogget og har tilgang til å se nettopriser ser du de prisene deres firma betaler for artiklene. Har du ikke den tilgangen ser du veiledende priser. Er du ikke logget inn vises ingen priser. I stedet vises en henvisning til noen av våre forhandlere for ytterligere pris- og produktinformasjon.

Hva
gjør jeg for å få en liste over registreringsnumrene jeg har søkt på?
For å få en liste på de sist brukte registreringsnummer i feltet der du angir registreringsnummer så må aktivere en funksjon i din webleser. Instruksjon for Internet Explorer: Klikk på "Verktøy" i hovedmenyen, velg "Internett-alternativ", klikke på fliken "Innhold", trykk på knappen "Komplettere automatisk" og pass på at funksjonen "Skjema" er markert". 

Hva er TecDoc ?
TecDoc er et informasjonssystem som inneholder data over hvilke deler som inngår i et visst kjøretøy. TecDoc inneholder mer enn 800 000 artikler fra 125 bilprodusenter.


Til øverst på siden


Handlekurv, ordre og bestilling

H
vorfor kan jeg ikke legge inn ordre?
Du må være innlogget og ha tilgang for å kunne legge en ordre, og dessuten ha en aktiv handlekurv.

Hvor
dan endrer jeg leveranseadresse?
Under fliken "Admin" finner du din "Kundeprofil" i menyen til venstre. Der kan man legge til og ta bort leveranseadresser, forutsatt at man har den tilgangen.

Kan man legge inn en tilfeldig leveranseadresse?
Har du tilgang kan du på en ordre angi en tilfeldig leveranseadresse.

Kan jeg få statistikk over våre innkjøp?
Ja, under ordrefliken finner du dette. Du markerer til- og fra-periode, samt hvilken/hvilke produktgrupper du er interessert i å se statistikk på.

Ka
n jeg komplettere en tidligere lagt ordre?
Nei, ikke dersom du har trykket på knappen "Send ordre". Du kan dog annullere ordrerader på denne måten, men kun samme dag som du har lagt ordren.For å se på lagde ordre som enda ikke er fakturert, går du til fliken "Handlekurv" og klikker på "Ordrehistorikk". Der leter du frem den aktuellle ordrer og dersom den ikke er levert, så kan du annullere ordrerader for denne ordren. Markere de ordreradene du vil annullere og klikk på knappen "Annuller valgte".

Til øverst på siden

Hvorda
n får jeg ordrebekreftelse?
Når du har lagt en ordre, dvs. trykket på knappen "Legg ordre" så sendes det en e-post til den e-postadressen som er angitt på profilen din. Klikk på fliken "Admin" og deretter på "Egen profil" for å kontrollere at dine brukeropplysninger er korrekte. Det sendes også en ordrebekreftelse til den adressen som er angitt for din kundeprofil. Klikk på fliken "Admin" og deretter "Kundeprofil" for å endre adressen.  

Kan j
eg ha flere handlekurver i gang samtidig?
Ja, deres firma kan ha flere aktive handlekurver samtidig. Når du legger ordren så tømmes handlekurven.  For å kunne bestille en eller flere artikler må disse først legges i en handlekurv før det lages en ordre. Innholdet i en handlekurv kan resultere i flere ordre avhengig av hvilket lagersted artiklene skal komme fra. 

Hvor l
enge er handlekurven tilgjengelig?
En handlekurv er tilgjengelig i 3 måneder og tas deretter bort automatisk. Artiklene som ligger i handlekurven er dog ikke reservert så lenge, men kommer an på hvilken ordretype handlekurven har.

Hvorfor må j
eg trykke på både "Kjøp" og "Legg ordre"?
Uansett hvordan du har funnet en artikkel du vil kjøpe, gjennom artikkelsøk eller en ordrerad du har lagt inn, så må du fortelle systemet at du vil kjøpe den. Det gjør du gjennom å trykke på Kjøp-knappen eller ved noen tilfeller ved å angi "Kjøp alt". Artikelen eller artiklene legges da i en handlekurv. Det er først når du trykker på "Send ordre" at handlekurven blir til en ordre. 

Til øverst på siden


Leveranser

Når får jeg leveranse på ordre jeg har lagt i Autokatalogen?
Før du kan legge en ordre må du skape en handlekurv som du legger artiklene i. Når du legger den første artikkelen i en handlekurv så bestemmer du ordretype og leveringsmåte for denne ordren. Det er alltid du selv som bestemmer når du får levering.

Hva gjør jeg for å se når jeg får levering av en lagt ordre? 
Klikk på fliken "Handlekurv" og deretter på "Ordrehistorikk". Velg "Ikke leverte ordre".  Da vises de ordre som inneholder artikler som ikke er levert. Velg aktuell ordre. I bildets underkant ser du da hvilke artikler (ordrerader) som ikke er levert. Klikk på "info" for den aktuelle ordreraden så får du beskjed om når levering kommer til å skje og med hvilken transportør.